Zoekmachines vormen - naast de miljoenen websites - de kern van het Internet. Zonder zoekmachines zou het Internet vandaag de dag misschien zelfs niet meer bestaan, of toch niet onder de vorm zoals we deze vandaag kennen.
Zoekmachines werden ontwikkeld om tekst op webpagina's te indexeren en om deze via de zoekresultaten aan te bieden aan de gebruiker. Tot voor kort konden ze echter geen betekenis geven aan de aangeboden gegevens. De Microdata standaard brengt hierin echter verandering.
Microdata is een manier om inhoud te labelen met het doel een specifiek type informatie te beschrijven (zoals recensies, persoonsgegevens of evenementen). Elk informatietype beschrijft een specifiek soort item, zoals een persoon, een gebeurtenis of evenement of een recensie. Zo heeft een persoon bijvoorbeeld de eigenschappen 'naam', 'foto', 'titel' en 'rol'. Hiervoor raadt Google ons aan om zogenoemde microdata (META data) aan onze HTML broncode toe te voegen.
We onderscheiden drie varianten:
Volgende inhoudstypen worden door deze standaard ondersteund:
De HTML5-microdataspecificatie maakt gebruik van eenvoudige kenmerken (vaak <span> of <div>) om korte en beschrijvende namen toe te wijzen aan items en eigenschappen.
Een voorbeeld:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Organization"> <span itemprop="name" class="company-name">Inno-IT</span> <span itemprop="url"><a href="http://www.inno-it.be" title="">http://www.inno-it.be</a></span> </div>
Om een nieuw item aan te maken gebruiken we het itemscope
attribuut.
Om het type van een item aan te duiden voegen we een itemtype
attribuut toe met als waarde de schema.org URI die het type aangeeft.
Om een eigenschap toe te kennen aan een item gebruiken we het itemprop
attribuut op onderliggende tags.
Microdata is een mooie toevoeging aan de HTML5 standaard om extra semantiek te geven aan gestructureerde data in zoekresultaten. Voor ontwikkelaars echter betekent dit dan weer extra 'manueel' werk om de Microdata aan te brengen - aangezien de veelheid aan inhoudstypes en attributen. Google ondersteunt wel andere manieren om deze informatie aan te duiden(Data Highlighter), maar aangezien deze enkel werkt voor de Google zoekmachine, lijkt het manueel aanbrengen van Microdata vandaag de énige manier om echt van een standaard te kunnen spreken.